او کمی بهتر از یک قاتل بود

 

 

  او کمی بهتر از یک قاتل بود رمان کوتاهی است که چندی پیش در جلسه نقد و بررسی آن در فرهنگسرای رسانه درباره‌اش مفصل صحبت کردم. رمانی که به نظرم آمد فضای متفاوتی را می‌نمایاند. البته قسمتی از این نمودن‌ها کلیشه‌ای است و گویی نویسنده وامدار فضاهای ساخته شده در فیلم‌ها و رمان‌هاست؛ اما از حق نگذریم بخشی از فضاها و موقعیت‌ها خاص خود نویسنده است.

 

نقد مکتوب من درباره کتاب او کمی بهتر از یک قاتل بود در خبرگزاری کتاب (ایبنا) منتشر شده که دوستانی که مایل باشند می‌تواند در ایبنا مطالعه نمایند.

 

سعدی بزرگ

 

 

من آن نیم که حلال از حرام نشناسم

شراب با تو حلال است

و

آب بی تو حرام

 

 

 

نقد و نظری کوتاه درباره  «کشتن به سبک خانگی»

 

 

 

مجموعه داستان «کشتن به سبک خانگی» نوشته سرکار خانم افسانه احمدی، دربردارنده نه داستان کوتاه است که عموما در فضاهای خانگی و آپارتمانی شکل گرفته اند. از مهمترین ویژگیهای این مجموعه میتوان به نگاه نو و جدید نویسنده به سوژه های داستانی و پرداخت متفاوت آنها اشاره کرد. داستانها در ژانر رئال نوشته شده اند، بااین حال قدرت تخیل و خیال پردازی نویسنده در برخی از داستانها چشمگیر و هرازگاه ستودنی است. از مهمترین ویژگیهای دیگر این مجموعه به شکل خلاصه می توان به مواردی همچون: روایت خونسرد و غیر جانبدارانه، پرهیز از کاربست عناصرکلیشه ای، کمرنگ شدن نگاه جنسیتی در بدنه روایت، بهره گیری از جملات با بار معنایی چندگانه، نقد روابط انسانی و مهمتر از همه زیرکی نویسنده در نوع چینش جملات و پرداخت سوژه ها اشاره نمود. این نوع زیرکی نه از نوع برجسته کردن حضور نویسنده در کتاب، بلکه از نوع کاربست سنجیده عناصر داستانی در جهت وفاداری به ساحت ادبیات و هنر داستان نویسی است. در مجموع از خواندن این کتاب لذت بردم. از نظر من سه داستان «شوهر چهارم»، «کشتن به سبک خانگی» و «کاشف مویرگ ها» جذابیتی دوچندان داشتند. خواندن این مجموعه را به همه دوستاداران داستان کوتاه پیشنهاد می کنم...

 

***

با تشکر از نگاه مهربانِ خالق اثر « بی‌کرانگی » آقای مهدی ابراهیمی لامع گرامی

البته مطلب را با کسب اجازه، از صفحه اینستاگرام ایشان برداشتم.